Bibliografia Recomendada

ALTMAN, Rick. (Org.). Sound Theory, Sound Practice. New York: Routledge, 1992.

BERNARDET, Jean-Claude. Cineastas e imagens do povo. São Paulo : Brasiliense, 1985.

BROWN, Royal S. Overtones and Undertones: Reading Film Music. Berkeley: University of California, 1994.

CAMERON, Ken. Sound and the documentary film. London: Sir Isaac Pitman & Sons, 1947.

CAVALCANTI, Alberto. Filme e Realidade. Rio de Janeiro : Casa do Estudante do Brasil, 1957.

CHION, Michel. Audiovision: Sound on Screen. New York: Columbia University, 1993. Tradução de: L’Audio-Vision (Paris: Nathan, 1991).

______. La música en el cine. Barcelona: Paidós, 1997. Tradução de: La musique au cinéma (Paris: Fayard, 1995).

______. El sonido: música, cine, literatura… Barcelona: Paidós, 1999. Tradução de: Le son (Paris: Nathan, 1998).

______. The voice in cinema. New York: Columbia University Press, 1999.

COOKE, Mervyn. A history of film music. Cambridge: Cambridge University Press, 2008.

COSTA, Fernando Morais da. O som no cinema brasileiro. Rio de Janeiro: 7Letras/Faperj, 2008.

GORBMAN, Claudia. Unheard Melodies: Narrative Film Music. London: BFI, 1987.

HAGEN, Earl. Scoring for the Films. New York: Criterion Music, 1971.

LABAKI, Amir. É tudo verdade: reflexões sobre a cultura do documentário. São Paulo:  Francis, 2005.

______. Introdução ao documentário brasileiro. São Paulo: Editora Francis, 2006.

LACK, Russell. La música en el cine. Madrid: Cátedra, 2004.

LINS, Consuelo. Aspectos do documentário brasileiro contemporâneo (1999-2007) In: BAPTISTA, Mauro e MASCARELLO, Fernando. (Orgs.).  Cinema mundial contemporâneo. Campinas:Papirus, 2008.

LINS, Consuelo e MESQUITA, Cláudia. Filmar o real: sobre o documentário brasileiro contemporâneo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

LONDON, Kurt. Film Music: A Summary of the Characteristic Features of its History, Aesthetics, Techniques and its Possible Developments. London: Arno, 1970. (1.ed. Faber & Faber, 1936).

METZ, Christian.  Aural Objects. In: WEIS, Elisabeth; BELTON, John (Orgs.). Film Sound: Theory and Practice. New York: Columbia University, 1985.

NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus Editora, 2005.

______. Representing reality: issues and concepts in documentary.  Bloomington: Indiana University Press, 1991.

PIPANO, Isaac. Além do que se vê – o som e as paisagens sonoras no documentário Dong, de Jia Zhang-ke. Revista Ciberlegenda.  UFF, nO 24, V. 1, p.  73-83, 2011.

RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal, o que é mesmo documentário? São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2008.

______. (Org.). Teoria contemporânea do cinema. São Paulo: SENAC, 2005. 2 volumes.

RENOV, Michael. The subject of documentary Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.

ROSENTHAL, Alan.The documentary conscience: a casebook in film making. Berkeley: University of California Press, c1980.

SOUZA, Maria Ines D. S. A música no documentário: um estudo sobre Valsa com Bashir. InRevista Ciberlegenda. NO 24 V. 1, p. 91-101, 2011.

TEIXEIRA, Francisco Elinaldo (org.). Documentário no Brasil : tradição e transformação. São Paulo : Summus, 2004.

TRAGTENBERG, Lívio. Música de cena. São Paulo: Perspectiva, 1999.

VERDANA, Viviane. Diálogos entre a imagem visual e a imagem sonora: a experiência de escritura do sonoro nos documentários etnográficos. In Revista Ciberlegenda.  UFF, nO 24 V. 1, p. 29-42, 2011.

VIANY, Alex. Notas sobre o som e a música no cinema brasileiro. Cinemais: Revista de cinema e outras questões audiovisuais, Rio de Janeiro, n.31, p.53-64, 2001.

WEIS, Elisabeth; BELTON, John (Orgs.). Film Sound: Theory and Practice. New York: Columbia University, 1985.

WINSTON, Brian. Claiming the real: the griersonian documentary and its legitimations. London: British Film Institute, 1995.

.